Örtagårdens

Bezoek aan basisschool Örtagårdens skolan. Na een korte fietstocht door de buitenwijken van Malmö kwamen we aan bij de school. Na ontvangst werden we opgedeeld in 3 groepen. 
  De eerste groep mocht gaan kijken op de afdeling waar ze onderwijs geven aan leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben. Hier zaten leerlingen met handicaps en leermoeilijkheden. Wat daar opviel was dat er veel huiselijkheid in de lokalen en de omgeving van de lokalen gecreëerd is. Verder hebben de leerlingen soms 1 op 1 onderwijs of onderwijs in heel kleine groepen. Er was ook een time-out ruimte voor de leerlingen. Er werd veel structuur aangeboden aan deze groep leerlingen.
De tweede groep heeft een kijkje gekregen in een les voor leerlingen die het Zweeds nog niet goed beheersen. De opzet voor deze les was vergelijkbaar met de taalklas die wij in Aalsmeer ook kennen, maar dan in de school zelf. De groep leerlingen was klein met 6 leerlingen en 1 leerkracht. De leerkracht gaf aan dat de groep nooit groter wordt dan 12 leerlingen en dat zij meestal geassisteerd wordt door een leerkracht die Arabisch spreekt. Het lokaal was ruim opgezet en in de les werd er veel gewerkt met concreet materiaal en woordkaartjes. Na de klassikale start gingen de kinderen zelfstandig aan het werk in een werkboekje. 
De derde en laatste groep mocht kijken basisschool bij jongere leerlingen. Zij hebben onderaannemers een handvaardigheid les mogen bekijken. Ook hier waren de groepen klein. De lokalen waren er groot maar wel erg onoverzichtelijk en rommelig. Het viel op dat de leerkrachten heel duidelijke doelen stellen en deze ook voor en nabespreken met de leerlingen.
Nadat we uiteen waren gegaan kwamen we later op de middag op deze school weer samen voor een gesprek met 2 leerkrachten en de coördinator van de special nerds group. Zij vertelde ons onder andere dat er veel personeel is (90 op 300 leerlingen!) maar dat er ook een groot tekort is aan leerkrachten in Zweden. Door het continurooster zien de leerkrachten elkaar bijna niet, dit zouden zij graag anders zien. Ook het op slot doen van de lokalen tijden de lessen wilden zij graag veranderen. Ze waren verbaasd dat wij de deuren vaak gewoon open hebben staan en dat de leerlingen dan rustig op de gangen kunnen werken in kleine groepjes. Op de school kon verder, naast de warme lunch, ook gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid om er ook te ontbijten.
Na de koffie kregen we nog een korte rondleiding door de afdeling van de naschoolse opvang waarna we weer door het drukke verkeer richting ons hotel fietsen. 

Plaats een reactie